Alla inlägg under oktober 2010

Av Bettan - 31 oktober 2010 08:17

Precis...nu har vi avverkat vår sista "riktiga" marknad och det var i Höganäs igår.

Nu har vi bara nån enstaka julmarknad kvar och det känns skönt,man känner sig trött-sliten och hänger dåligt ihop.

Idag har jag ju skallevärk igen givetvis,men det slår inte så hårt som tur är.Jag har ju lovat Sara och Roger att dom ska äta pannkakor här idag och så ska det bli. Jag gjorde pannkakor till matlådan och då var sara här o nallade och tyckte dom var så himla goda,det blir dom med vaniljessens i...mumsiga.


Jag har sålänge velat ha en riktig varm o gossig mössa som jag inte får klåda av,så jag träffade en gammal knalle som säljer skinntofflor på Tomelilla marknad förra veckan.Jag förklarade för honom om hurdan mössa jag skulle vilja ha...han visste direkt! Så jag fick välja vilket skinn och färger så skulle han sy upp en sån till mig,så hade han med den till Höganäs igår.Den är i renskinn,blåräv och fodrad med fårskinn.

Jag hade på mig den hela dagen och folk stannade upp och sa spontant: vilken go mössa...skratt

Visst blev jag varm om skallen men inte svettig och jag slapp blåsten på skallen som jag är så känslig mot.

Jag ritade upp en ringmodell som jag snackade med en annan knalle som säljer egengjorda silverarbeten, om han kunde  göra en till mig? Det var i Kivik i somras..men den ringen fick/köpte jag oxå igår.. 

  

Det är roligt att handla tycker jag...    

Av Bettan - 28 oktober 2010 18:16

   Idag har jag hämtat Sara från sjukan .Dom var väl så illa tvugna att skriva ut henne annars hade hon gjort det själv..

Gud så skönt att vi har henne hemma igen...hemma ja!

Hon har suttit hemma hos oss hela dan.  hon stack inte hem till sitt förrän nu ikväll.

Så nu är det som vanligt igen med fikat..underbart.


Blir till att lägga sig tidigt idag,ska upp vid 01.30 inatt och förbereda matkasse,vi sticker o jobbar 02.30.Sista långrundan för i år...skönt.  

Av Bettan - 27 oktober 2010 21:16

SARA..det är prioritet nr:1 just nu,så vi är där varenda kväll.

Jag bakade äppelkaka med knäckglasyr och stor balja med vaniljsås och tog med mig idag.Roger och hans föräldrar Lena & Lennart kom oxå och det var jätteskoj att träffas alla igen.

Vi stannade inte sålänge idag för man får ju ingen luft på sjukan,det var ovanligt kvavt idag  .Sen hade ju Sara varit dålig hela natten så det syntes att hon var trött. Men kanske jag kan hämta Sara imorrn..hoppas,hoppas...

Tyvärr blev det inga klara bilder utan bara suddiga..men jag kör in nån ändå..

  


  

Ps: Fick in i bageriet och packa choklad direkt efter vi kom hem oxå    

 Kommer igen imorrn....natti på er mina läsarvänner  

Av Bettan - 26 oktober 2010 22:08

Jag har haft ont i skallen sen i torsdags och det vill inte ge med sig.Man blir helt utslagen så jag har inte gjort många knop idag.Men jag fick hackat chokladen som vi kokade igår iallafall..


Jörgen han vaxade lilla bussen idag,vilket jobb han har haft...  

  

Sen hämtade vi upp Roger vid tåget så skjutsade Jörgen oss till Sara på sjukan.Jörgen han hade ärenden i Malmö så han bara släppte av oss o stack sen.

Sara såg piggare ut idag ,men hon vantrivs som alltid  .Äter nån sjukhusmat gör hon inte heller så jag hade med mig bullar,ost o smör till henne idag,för det ville hon ha.Vi satt o snackade och kollade tv mellan  varven.

 


    

Hon får inte blöta ner snittet i halsen,så läkarens förslag var att ha en handduk runt halsen när man duschar. Hur tänker man då? Blir inte den blöt då?

  

Näe..nu e det skallebankspiller  och hopp i lådan.Hoppas du kan sova inatt Sara..tänker på dig.  


  

Av Bettan - 25 oktober 2010 21:24

Nu har vi varit inne o hälsat på Sara,den väsande svanen.Hon var piggare än vad jag trodde hon skulle vara.Hämtade upp Roger från tågstationen och sen mötte vi Johan i entrén på sjukan.Så vi var alla samlade i fikarummet på avdelningen.

Jag hade köpt en snygg halsduk och slagit in i fint paket(jag älskar att slå in paket ju)halsduken var vit med gråa prickar på.Tog med mig chokladpudding med vispgrädde och en danino vaniljyoghurt som jag vet Sara älskar.Lite gamla tidningar o glutta i oxå.

Hon gick med en sko på bara för hon hade kanyl i den andra foten,stackarn

Vi satt där nästan i nästan 2 timmar sen var Sara helt slut. Så vi for hem och Roger åkte med oss...


Vi har kokat nougat innan idag oxå..och nu märks det på fönstren detta med värme o kyla...

Spelar ingen roll att fläkten står på full speed.

Så nu blir det att skära den imorrn och sen ska jag tömma husvagnen på rubbet inför vintern..

     

Av Bettan - 25 oktober 2010 08:49


  

Vi i vår familj skämtar ju om allt,men detta är inget kul alls.

6.30 var Sara här på gården för att hämta mig så jag kunde åka med till sjukhuset.När vi väl var därinne så skulle ju piercingen i läppen av..herregud vilket jobb!!

Jag var och hämtade en tång så hon hade nåt att hålla i bakom medans hon skruvade,med mycket möda fick hon väck den iallafall.Den har suttit på i så många år,så nu kändes det nästan naket tyckte hon. 

Sen kom läkare och ritade var snittet skulle sitta(Sara ska ju ta väck bi-sköldkörtlarna)

  

Sen var det bara 10 minuter till hon skulle ner på OP.

På med sjukhuskläderna...dom snygga ni vet  

Dom hade lagt fram trosor (med ben) och en skjorta.Sara tar upp trosorna och dom var för vikt upp till 100 kg...dom är måste väl finnas en mindre storlek??

Det fanns det givetvis...men dom fick hon inte på sig  Så det var till att ta dom stora igen...vaddå skev egenuppfattning  

Så då var vi igång igen som vanligt...

  


Sen följde jag med henne ända in till slussen på operationen..ville inte lämna henne.Jag var/är mer orolig än vad hon är själv.Sara är så himla stark uttåt,fast detta tror jag hon tycker är värre än njurdonationen nästan.

Sara dirigerade mig ända in till operationen vad som eventuellt ska göras osv...


Stenkoll på allt som vanligt..       

Nu väntar vi alla oroligt,kan nog inte ringa förrän senare i eftermiddag och höra hur det gått.Tänker på dig  Sara gumman..  

Av Bettan - 24 oktober 2010 17:26

Ja..det har jag haft idag i 2 omgångar.

Snackade med en väninna på datorn och hon städade så jag tyckte att hon kunde behöva en brake.Javisst sa hon ..jag o dottern kommer om en stund ska bara..blablabla....gör en kaka du undertiden.MORSNING

Men jag gjorde en snabbkaka..kardemummasockerkaka med äpplen i..

  

Den var precis färdig när dom kom ..så det blev en liten överraskning.Sånt tycker jag e kul.

När dom hade gått så ringde Sara och ville komma o fika oxå,hon var barnvakt till lilla Aurora.Så det var inte lönt att plocka undan nån kaka,så sista biten gick åt oxå.Men Aurora tyckte inte om äpplena,så dom pillade vi väck.

  

Sen efter fikan var det sångdax!

Jag sjöng allt jag kom på och Aurora sjöng med i de flesta visorna...sen blev det stora applåder efter visans slut,jätteroligt hade vi.


Jag har varit singel idag eftersom Jörgen varit ute o lallat i skogen ,det är alltid lika skönt att få rå sig själv en dag mellan varven.

Jag har strykt all tvätt som jag hade på lager och vikt och lagt in,dammsugat och städat undan,så det blev inte BARA fikande.   





Av Bettan - 22 oktober 2010 20:10

Inatt vaknade jag vid 3 av världens huvudvärk,i med piller och så satt jag i fåtöljen till Jörgen kom ner vid 5.Då var det bara att göra matkasse. Det är så motigt att bre smörgås så tidigt,man vill bara "såsa" i morronrocken.Men iväg vid Klockan 6 till Sjöbo höstmarknad. Det var inte speciellt kallt imorse om man jämför med igår när vi åkte till Tomelilla,men det blåste.När vi kom fram och parkerat bussen på plats och upp med ställningen så såg Jörgens skor ut såhär:

  

Det har ju regnat hela natten ,så vi har stått i lera hela dan o halkat runt.

Men prylarna kom på plats och flaggan med så kunderna skulle hitta oss.Men sen kom blåsten..ja rättare sagt stormen! Fy fanken..man fick kasta sig i ställningen för att den inte skulle lyfta när det kom riktiga kastvindar.Tak flög av på många ställningar och några flög omkull.Och givetvis våran flagga gick åt skogen ..mitt av bara! Så det var bara slänga det avbrutna under disken och in med flaggan i bussen.

  

Lena som säljer leksaker mitt emot hade fullt upp med att plocka upp alla djur i ordning på disken..herregud det hade jag aldrig haft tålamod till!

Och vilken tid det tar..menar det vvar ju nästan dax att plocka ihop när hon hade fått upp allt...

  


  

Dagen har varit lång idag,så det har varit tråkigt och man har bara velat åka hem.Men det har oxå funnits ljuspunkter under dagen och det är alla våra stadiga kunder som tycker det är roligt att komma och snacka o handla hos oss.

Då livar det upp en stund och tiden rinner iväg.

Man har ju lärt känna så många under alla år,så man kan både släktskap och om dom har bytt gardiner i köket.

Men det är ju det som är det roliga med detta jobbet,inte är det att fara ute på vägarna .lasta på nätterna och stiga upp på natten.

Här är en tjej som är trogen oss...o vi har alltid lika mycket att snacka om..

Men nu är vi hemma och är trötta och imorrnbitti ska jag "såsa" i morronrocken    

Ps: skallevärken har inte gett med sig ännu..  

Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards