Alla inlägg under mars 2012

Av Bettan - 15 mars 2012 03:33

Det var så mycket flygmyror så det gick knappt att sitta o äta...dom kröp i maten o överallt på en.Snacka bara inte om vid belysningarna,men nu vet jag hur man gör för att få stopp på det: cellofan doppad i matolja! sen la dom bara det runt lysröret och så var det slut på ohyran direkt! Här i detta landet har dom mycket bra ideèr...om än kladdiga denna gången ;)

  

Detta var för nån dag sen...

Igår var vi och åt på litet mysigt ställe utanför byn,nära vattnet så det fläktade skönt.Personalen är jättetrevlig (bara transvestiter och killar som är tjejiga ) och mycket god mat.Igår blev det kyckling i sweet and sour...

   

Idag åker våra italienska vänner Livia och Eugene hem.Snackat mycket på stranden och har haft väldigt trevligt med dom.Som Livia sa: Eugene han kommer att gråta för han vill inte hem...och jag vet precis hur det känns. jag har det jätttejobbigt och gråter på bussen till BKK.

Så nu sitter dom på bussen och har några timmar framför sig till BKK. Vi följer dom i tankarna för vi vet ju deras rutt.

   

Efter vi sagt hejdå och ses nästa år så ropar Eugene: NÄE...EN GÅNG TILL MÅSTE JAG BADA , SPRINGER ÖVER SANDEN NER I VATTNET...

   MEN.....vi är ju kvar ett tag till så jag ska på med badkläderna nu och köra till badet för nu e det varmt..hej sålänge   

Av Bettan - 13 mars 2012 02:12

Oj vad det har kunnat regna!

Det har bara vräkt ner i 3 dagar nu...precis som det gjorde i januari. Men denna gången har det åskat oxå så man bliv it rädd ordentligt.Vi stod ute på altanen o kollade så small det så öronbedövat så båda hoppade vi i luften o rusade medans Jörgen skrek: upp med fötterna i luften,vi får inte ha markkontakt! Fy vad läskigt för hela marken vibrerade.Likaså när åskan håller på så är det i flera timmar..och det låter som ett mullrande tåg som kommer emot en.Antagligen för vi har så mycket berg runt om oss...vi tror det iallafall ;)

     

Efter allt regnande så kom Pim en runda hem till oss. Hon tog skjuts med "bullmannen" som ändå kör förbi oss,sen skjutsade jag hem henne.Herregud vad vatten hon hade i sin trädgård och då hade det ändå sjunkit undan sa hon...

     

Pims båda hundar kunde bara hålla till på altanen om dom skulle hålla sig torra.Dom ser olyckliga ut...skratt(halt med kakel så benen far ut i sidled när dom sitter)

     

Stackarna i huset bakom oss(stackarna för dom har kämpat trots så mycket regn) har jobbat med sin trädgård i 14 dagar och huset likaså så det skulle bli fint. Vi har haft fullt sjå med att spana vad det ska bli av det. NU VET VI...BRÖLLOP!

Det kom stor lastbil med tält,bord,stolar och bilar med mat och whisky,soda och coke..allt i denna lera o ösregn!

Natten till bröllopsfirandet så skulle det supas...och sjunka KARAOKE! Herregud vilket jävla liv hela natten.

    

Vi sov verkligen taskigt den natten..och somnade man väl in så vaknade vi med ett jäkla smällande klockan 7.

Det small länge o inga dåliga smällare heller.Sen är det nån som säger nåt o alla i kör: ÅååIOOO!

 

Vi masar oss upp o utanför vår grind står det massor av folk med presenter så som bananplantor,sockkerrörsplantor,whiskyflaskor,kako
r o paket som är inslagna.Sen travar dom in till grannen och lyssnar på munken och äter i massor! det kommer o går folk hela tiden så det har nog varit en 500 personer säkert.Vilken tur att vädret höll sig den dagen.

               

Portalen in till trädgården har dom flätat av palmblad..påhittigt,billigt o jättefint.





Av Bettan - 9 mars 2012 10:08

Denna gången är det fest på stora tempelområdet.Man ska köpa blommor och ljus ska tändas,sen ska det ju helst ge pengar till munkarna oxå och köpa bladguld att fästa på budda.Sen säljs det allt möjligt och karuseller i olika modeller.

       

Ps: det som lyser i trädet på första bilden är lysrör i olika färger.

Denna karusell tyckte jag var fin..burarna ser ut som antika fågelburar..jaja antika är dom säkert;)

   

 

Jörgen testade på spel men vann inget :(

 

Träffade gamla vänner som vi inte sett på länge och även en kille som varit vakt.Han skojade vi med alltid och han blev så himla glad att se oss...Jörgen var han bara tvungen att krama om riktigt hårt..ville inte släppa han helst.Det är ju härligt när dom visar sin glädje och spontanitet:)

Dom sålde roliga ballonger som jag inte sett förrut: genomskinlig med en figur som oxå är uppblåst inuti...kul!

    

Igår var jag hos frissan och skulle göra manikyr o pedikyr...det är så mysigt tycker jag att vara hos frissan o bli ompysslad ,denna gången av en ladyboy...eller kattoy som det heter här.

Jag gillar han skarpt för han har en härlig humor och är duktig på att göra sitt jobb.Förra gången hade han lösnaglar på tårna som slog i golvet varje gång han gick..som en hund med förlånga klor..klapprar :). denna gången hade han lösögonfransar som säkert var över 1 cm...fräckt som attan. Liten pratig flicka på 7 år skulle snacka med mig hela tiden..hon hade ju lärt sig lite engelska i skolan..nu gällde det ju att testa o se om det funkade..om jag fattade lixom ;)Hon fick gjort flätor..

    

Handlade lite på vägen hem och då upptäckte vi en rolig grej som bara är så typiskt för thailand. Om varan inte får plats in i hyllan så bara höjer man ENA sidan...så var problemet löst.Vet inte om det syns på bilderna..men det syntes tydligt i verkligheten..skratt.

   






Av Bettan - 6 mars 2012 01:52

I söndags morse när vi steg upp var det liv i luckan uppe i gatan. Min tanke var att det måste vara bröllop eller begravning,och mycket riktigt...bröllop.

Efter vi ätit frukost stack Jörgen in till byn och jag skulle komma bakefter när jag diskat undan. Jag körde o kollade på jippot och det kom fram en äldre herre o berätttad hur det gick till i stora drag.

Nu på morron var det mottagning i hennes hem . Munkarna är på plats så dom blir välsignade.Vänner kommer med gåvor typ bananträd,sockerrösplantor,whisky osv.Vännerna "tar" brudgummens skor och gömmer,sen får han betala för att få tillbaka dom med gåvor.Sen äts det givetvis....allt detta betalas av brudens familj.

 

Sen på kvällen så kläs det upp och det är mottagning med mat och dans...fotograf kommer på plats med stora anläggningar ,detta betalas av brudgummen.Vi for dit o kollade oxå givetvis;)

         


Av Bettan - 3 mars 2012 10:00

Sova som sagt det har vi inte gjort på några dagar,har legat så himla illa.Madrassen var splitter ny när jag kom hit och nu är den så nerlegad så man kan knappt ta sig ur den.En håla mitt i så kanten är så hög så man får gunga sig ur för att ta sig upp.Vi testade att bära in en till madrass o lägga ovanpå från andra sovrummet men det hjälpte inte heller :(

Så igår for vi iväg och letade efter skumgummimadrass! Hittade ett ställe som klär om bilsitsar och dynor till salänger osv...ja..vilket dividerande innan vi fattade varandra.

Inte så lätt att få till det när inte dom kan ett ord engelska ..och vi med den thai vi kan..

Vi beställde en madrass...så nu har vi hämtat den.Ja herregud asså...denna stora otympliga rulle som väger massor,nu skulle vi klura ut hur det var bäst att ta den på moppen??

Men Jörgen tog min moppe och jag fick köra först på hans och bereda väg för det var dåligt att komma åt blinkers och att svänga...men hem kom den iallafall.....

VÅRT MOTTO: KAN THAILÄNDARNA SÅ KAN VI!

           


Av Bettan - 1 mars 2012 03:07

Här händer inte så mycket om dagarna,utan det bara avkoppling som gäller.

Ett o annat tåg som man får stanna för på vägen till stranden..diesel-loken mullrar fram och det skakar i backen.

   

Akta så man inte kör in i en korumpa för här är det korna som rensar vägrenen.Kan ju vara nåt gott o soptunnan oxå klart ;)

 

Vackra träd att se på...här växer carambole även kallad stjärnfrukt.Det stora trädet med alla röda blommor vet jag inte vad det är...men vackert är det.

     

Vi äter ofta på torget bland matvagnarna,enkelt och gott.

 


     

Igår tog Jörgen kycklingsoppa i kokosmjölk och jag tog kyckling med nötter.

  

 

Blev varsitt bamburör till efterätt

 


Jörgen har på sitt ansvar att hämta dricksvatten uppe vid vägen. 1 bath/liter.

 

Det går mycket vatten nu när det är så varmt,jag allra helst svettas nåt vansinnigt.Men det är väl lite kärringakörningar oxå ;)

   

Jörgen är inte lika svett..

  

Även träd o buskar orkar dåligt med...på grannens papayaträd slokar bladen..

 

Näe..nu måste jag plocka in tvätten som jag hängde upp imorse...annars har den ingen färg kvar tills eftermiddagen kanske.Här solbleks allt på kort tid..





Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards