Alla inlägg under augusti 2012

Av Bettan - 16 augusti 2012 18:48

..för nu har Sara blivit utskriven från sjukhuset i Malmö.

Hon var ju hemma på permis över dagen och då var hon hos oss en sväng i sjukhuskläderna. Hon vet att mamma är så orolig över sin dotter.  

Men hon blev dålig så det var snabbt till sjukan igen.

 

Men idag var jag o hämtade hem henne och nu har hon lite mera ork,fast lite "dallig" i benen. Men hon ska ju inte anstränga sig utan bara ta det lugnt nu.Men dom som känner Sara vet ju att då får vi väl binda fast henne.

Jörgen hade gjort plakat och köpt 2 balar med toalettpapper. För nu kan ju Sara kissa på toaletten som hon inte gjort på 5 år,så det lär ju gå åt.

 

 


Så vi var o handlade lite mat o dricka...nu ska hon ju dricka minst 3-4 liter om dagen. Hon som inte fick dricka mer än några dl om dagen innan.Även undvika mjölkprodukter....så nu ska det väl frossas i mjölk,fil o goda ostar.

 

När vi sen var hemma hos Sara så började hon att plocka i alla nya piller i stora dosetten medans jag rensade i kylen och plockade in nya goda saker.

   

Sen när allt var klart så blev det att vila en stund på sängen. Då blir det ju som vanligt..trams o flams. Så härligt när Sara är så pigg...vi garvade hela tiden och jag hade kul när Sara skriker: SLUTA....jag måste på toaletten.Vad härligt. Nu kan hon få igen när hon säger till oss: Var ju ett jäkla springande på toa hela tiden!

 

 Jaa...jag har en bild på blåmärket.

 




Av Bettan - 10 augusti 2012 19:10

Saras njure ..nu är den på plats och funkar jättebra!

Njurarna är ju reningsorgan och ska filtrera bort gifter i kroppen som man sen kissar ut.

Eftersom Saras njurar har lagt av så måste man ha dialys.Dialysen är som en låtsasnjure så den drar vätska så mycket som man ställer in den på och drar ut gifterna.Så kissa på toaletten har inte Sara gjort på 5 år nu.Hon fick en njure -06 men den höll inte så länge. Sara var dålig i stort sett hela tiden och den ville inte funka,så den fick opereras ut -08.

Hon fick ju en allergisk reaktion på uppvaket. Sara kändes som det brann på hela överkroppen och i armarna...hon sa att hon trodde hon skulle brinna upp...hua vilken hemsk känsla det måste varit.

Sen dagen efter svullnade det upp runt njuren så dom fick skära upp ett stygn och då sprutade det blod på läkare ,golv hela sängen....fy sjutton.När det var tomt så la dom om såret igen.Men efter 10 minuter så var det dax igen...då fick dom sprätta igen o läkaren körde in ett finger för att känna på njuren...UTAN BEDÖVNING!

Men nu har det lagt sig och hon har börjat att äta så smått...och mår så bra man kan i det läget .Hon hade 800 i kreatinin(giftmängden i kroppen) när hon kom in...och idag var hon på 180. Under 100 så är man så bra man kan.

Hon ligger på transplantationsenheten i Malmö...alldeles nytt sjukhus. Ser roligt ut och är alldeles runt o i glada färger.

 

       

Entren ligger i mitten och man åker hissen upp o sen får man gå på utsidan och in i rummet där Sara är. Det är ju pga infektionsrisk...

 

 

Stort fint rum och allt sker per automatik...även persiennerna.

   

Nu hoppas vi att allt kommer gå bra o inget som krånglar!

Hon är ju uppåt nu och känner sig mycket piggare..härligt.

 

Ni läsare kanske jag tycker jag är tragglig som förklarar detta med njurar o dialys..men det är väldigt mycket som kretsar kring det i vår familj som ni säkert förstår.

Av Bettan - 6 augusti 2012 14:36

Imorse vaknade jag av att Jörgen stod i dörren o sa: Sara är i telefonen!

Va ...vid 6 på morron,jag fattade ingenting.

Rusade ner till luren och hon säger helt lugnt: Kan du ta Adde nu på morron för det väntar en njure i Malmö på mig?

VA..jag skakade på huvudet o fattade ingenting vad hon sa...det var som jag blev förstelnad.JAMEN KAN DU?

För helskotta..JAG KOMMER PÅ STUDS!!

På med några lumpor o kastar mig i bussen o hej-o-ivej!

Inget körkort,inga glasögon..skit samma...nu jäklar brinner det!

Adde ligger vaken i sängen o säger ingenting...jo han sa nog hej tror jag.

Sara är kolugn o plockar fram medicin till Adde och fixar sin väska. Det blev ju tårar klart när Sara kramar Adde hejdå o säger att mamma ska till doktorn för hon e lite dålig,så låtsashostar hon. Då skrattar Adde.

Sen ska jag säga hej o jag bölar på som sjutton...som vanligt.Det är ju för man är glad men ändå orolig.

Adde bara pratar om mamma när jag ska fixa gröt o sen är det kläder o sen skjutsa han till fritids.

 

 

Nu har Sara mycket förberedelser som ska gås igenom på sjukan...och jag hoppas nu att hennes kropp vill ta emot njuren...en glad o pigg njure.

 

Så hon slipper att ligga i dialys 5 dagar i veckan.

   

(det var en sån här likadan maskin som dom på försäkringskassan tyckte att hon skulle ha med sig på jobbet)

Sara har väntat i 4 år på en ny njure så nu håller vi alla tummar så hårt det går att det går bra!


Jag hoppas ni har registrerat er i donationsregistret hur ni själva ser på saken. Även om man inte vill så e det ok men registrera det så slipper anhöriga ta ställning den dagen.Nu kan man ju göra det här på nätet oxå,hur enkelt som helst.

 


Av Bettan - 6 augusti 2012 14:22

Då kom vi äntligen till Virserum efter 24 mils åkande.

 

Det ska vara en marknad men liknar nu en festival,massa matvagnar o grillade spett.Så det blir inte mycket övers för oss "vanliga" knallar.

Vi hade en vagn mitt emot oss som sålde friterade bananer med glass o lite annat med bananer,dom sålde inte mycket..undrar varför?

 

Så det var mest att stå o kolla folk..

Denna lilla valp var så duktig,inte ett drag i kopplet efter nån annan hund utan lugn o sansad.

   

Annan knalle hoppade in o öste en påse....när vi var upptagna...kuligt.

 

Jörgen verkar ha bestämt sig för att inte åka dit fler gånger..

   

Bye Bye Virserum


Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Skapa flashcards