Alla inlägg under januari 2013

Av Bettan - 31 januari 2013 14:11

Imorse var det uppehåll och vi satt ute och åt frukost,hur skönt som helst. Sen kom solen och vi förberedde oss på att vara på stranden några timmar. När vi kom ner så hann vi bada 2 ggr och sen blev det alldeles mörkt på himlen!

Bosse o Pim hann precis ner och sen kom dom mörka molnen farandes: Det blir regns skriker Pim ochgestikulerar mot himlen.Det trodde vi oxå så på med kläderna utanpå dom blöta och på mopparna.

Det blev inget regn,trots det svarta på himlen,men kanske det regnade ute vid badet det vet vi inte. För det kan vara så himla lokalt här så ena sidan gatan kan solen skina o den andra så ösregnar det.

Men vi kom hem och duschade o sen la vi oss en stund för att läsa....glöm det man somnar direkt.


Sen stack vi iväg för att handla på marknaden...det var ju några dagar sen vi har fått vara hemma pga regn. Men nu hann vi iallafall:

Morötter,lök,tomater,pomelo,ägg.

Ägg får man i en plastpåse med sönderrivet papper i.

 

Pomelon hade hon bara färdigskalad...så då tog jag 3 såna:

 

Jörgen fick fatt i handsydda kuddar(som är som sten) som vi ska ha som stöd för ryggen nu när vi ligger o tittar film:

 

Sen var det svart på himlen igen och regnet närmade sig...nu hade knallarna full fart med uppfällning av parasoller och plast. Mötte Bosse o Pim som hastigast,här gällde det att sno sig innan regnet:

     

Hem hann vi och blev bara lite blöta...

Sen lugnade sig efter nån timme så då stack vi in i byn igen..nu skulle det letas baddojjor,hittade inga såklart.

Men hittade söta till lilla dockan som hon kan ha till sommaren...dom är supermini...

 

Vi åkte till ett matställe och jag tog in en kycklingsallad o soda...

lilla flickan var där förra året och kunde redan då ta upp beställning ,komma med maten och skriva ut notan och ge tillbaka. Duktig liten tjej som hjälper föräldrarna....hemma hade det varit förbjudet klart.

       

Näe..nu blir det filmtajm...natti


Av Bettan - 30 januari 2013 03:51

Första turen till stranden för Jörgen!

Och även den första pomelon som hör till att man äter på stranden. Pim kallar mig för "madam pomelo"   .Vi stannade inte så länge för man bränner sig lätt..

 

Hem o få duschat av sig och sen en kaffefika. Iväg på byn för att handla vattenslang som Jörgen monterat på plats,men nu i efterhand så hade det inte vart så bråttom för det har ösregnat.

 


Igår så handlade vi en ny dvd. Vår gamle funkar inte att spela film på längre utan bara musik-skivor.

 

Vi har ju en gammal tv här som ena högtalaren är spräckt o bara skränar. Så detta passar ju bra med högtalare till.

Lite drygt 200 kronor kostade den och man hade olika färger att välja på...vi tog grön som synes.

Så var det då var man ska sitta o glo på den. Vi har ju ingen skön soffa utan bara 2 träsoffor?

Det blev att asa in tv-bordet i sovrummet!

 

Det går alldeles utmärkt att ligga i sängen o glo film....idag ska vi kolla på såna där thailändska kuddar som är hårda trianglar. Dom blir nog bra i bädden...


Av Bettan - 27 januari 2013 06:21

Nu skulle han komma med tåget..

Där satt jag på perrongen och väntade,ingen skylt om det var försenat så jag trodde väl det skulle komma i tid. Men som brukligt 1 timme sen..

Men så äntligen...nu kom tåget.

 

Bosse o Pim kom oxå för att vänta in Jörgen..

 

Där stod han i dörrhålet med sina tunga väskor. Jörgen berättar att taxikillen som skulle lyfta in hans väska i taxin till tågstationen tyckte oxå den var tung. För när han skulle lyfta den så tappade han balansen o låg raklång på marken..väskan rörde sig inte en millimeter..gapskratt.

Nu var han på hemmaplan min darling och det känns skönt.

Väskorna på en saläng och pim åkte med där...vi andra tog våra moppar. Jag hade redan fixat moppen till Jörgen med hans hjälm hängande på styret.

Jag körde först men jörgen ville testa o se om han hittade där vi bor o körde om. Jodå...full fart förbi infarten...skratt.

När vi kom hem och skulle öppna dörren så givetvis hakade den ena dörren upp sig. Så jäkla typiskt när man bara vill komma innanför dörren o slappa.

Men Bosse o Jörgen började skruva loss o greja innan ens väskorna var inomhus..

 

sa ..glöm det.

Pim ringde efter hyrestanten(lika gammal som mig) och med henne sen kom hantverkare som kan sånt och fixade dörren direkt.

   

Jörgen hade ställt sina skor precis utanför dörren..och dom flyttar dom inte på.

Men sen blev det lite avkoppling med en kopp kaffe. Sen ut o dra lite på stan ,åt nere på mays som ligger nere vid walking street nu.


Av Bettan - 26 januari 2013 01:15

Det gjorde jag hos frissan igårkväll. Satt mig på träbänken och läste senaste modeblaskan. Jaja..läste var ju till att ta i,tittade på bilderna är mer rätt sagt.

 

Blev mycket snackat o mycket skvaller så som det är på en damfrissa.

Rätt som det är kommer grannkatten in o går rakt förbi o sätter sig med ryggen emot. Hur jag än kallade så skulle han sitta så....lika trubbig som en bullterrier!

Söt var han och så himla tjock o fin i pälsen,lite mera mat skulle han haft så hade kroppen passat in på det jättestora huvudet.

 


Tycker dom e fyndiga med elkontakten på golvet...inbakad extrakontakt i en träkloss..

 

Av Bettan - 25 januari 2013 03:45

Asså mina fötter vill inte gå ner i format,då menar jag inte i skostorlek(hade önskat klart) utan i svullnad.

Denna värme och mycket drickande så samlar dom vätska. Allra helst min vänstra för det fungerar inte som det ska hela benet med flöde pga operation av åderbrock och nya som tillkommit.

det brukar annars ta en vecka ungefär så är dom som vanligt,men inte denna gången och det gör så ont på kvällen för skinnet räcker inte till lixom.

 

Igår var tomater,lök,morötter och ägg slut så jag begav mig till marknaden och handlade. Köpte även en klase med fingerbananer(hel klase för 3 kronor),dom tyckte det var så roligt att snacka med mig så när jag tackade för köpet fick jag en klase på köpet oxå. Herregud...

Jag åkte till sömmerska för att hämta min tröja som jag lämnade igår..då skulle jag ge henne en klase med bananer men det tog hon inte emot. Jag fick däremot betala 4 kronor för sömnaden och fick en påse färdigskalad ananas med mig oxå.

Dom e ju helt underbara,dom visar på sitt sätt att dom uppskattar en.Och givetvis så har jag alltid på nåt sätt ett ärende om jag så ska sprätta upp en söm så att hon får att göra.


Just ..när jag åkte från marknaden så var det en saläng som parkerat bredvid mig...med 2 gulliga hundar i. Den ena var jag bara tvungen att fota trots han hade munkorg. Matte kom och var så stolt att jag ville fota dom. En bullterrier sa hon att det var och tog av munkorgen. NJAE....jo jag såg attt det var drag av en bulle.

   



Jag visade Lennart på min kamera och sa: Titta . oj en riktigt stor bull-terrier! eller som hon sa: bolltelliel...haha

 

Idag fick jag för mig att tvätta.

Så jag har varit på tvättstationen och laddat 2 maskiner som jag tog hem och hängde upp allt ute på sträcket.

Åt frukost därute och löste lite korsord...men anade vad som skulle komma.

Jag plockade in allt på bordet och tog med det oxå in o ställde i köket och sen satt jag mig här.

Nu jävlar öser det ner uta så jag rusade o tog in tvätten..var hänger man den nu som sagt???

men jag har gardinstängerna o hänga alla galgkläder på o sarongerna var ju nästan torra.

 

Värre med stora underlakanet...men det löser sig.

Så nu känns det riktigt behagligt värmemässigt,inte sån tryckande värme. Så idag passar jag på att städa härhemma. Fint ska det vara när Jörgen kommer imorrn med tåget...jag har lite fjärilar i magen faktiskt. Det låter skitlöjligt när man varit tillsammans i många år..men det är ju inte ofta vi är ifrån varandra.   



Av Bettan - 23 januari 2013 15:10

Jag har alltid ett ärende till sömmerskan,ja det finns många i byn men jag går alltid till samma. Hon är 2 år yngre än mig och ensamstående med en grabb..tja vad kan han vara 8-9 år kanske.

Jag var där några gånger men hon var inte där utan bara grabben som satt med sina läxor. Första gången idag när jag var där så var det grannesn lilla flicka som tog mig i handen o vi skulle gå in. Hon pratade hela tiden och jag fattade inte ett dugg,annars kan jag förstå rätt mycket.

 

Men jag tänkte att då sticker jag o käkar lite o så tar jag det på hemvägen.

Asså man undrar hur dom tänker när dom parkerar bilarna precis bakom mopparna,jag kom ut till sist.

 

Tog repan om sömmerskan igen och då var hon där...hon blev så himla glad att se mig: sa att det är 7:de året hon syr grejer till mig,jisses vad dom kan hålla sånt i skallen. Så sa hon nåt o tog i mina händer...jag förstod inte riktigt...så grabben som läser engelska kunde hjälpa sin mamma på traven: I LOVE YOU sa hon.....så gulligt.


Sen åkte jag hem o drog förbi ett fikaställe...då var en annan vän där som är från England. Skitkul att se han...vi träffas varje år o snackar mycket.Ja...så det tog ett tag innan jag kom hem.

men nu sitter jag hemma och har vattnat blommor och torkat klinkergolvet bakom huset.

Imorrn om jag orkar upp tidigt ska jag till tvättomaten...men bara om jag e uppe tidigt...


Av Bettan - 22 januari 2013 13:48

det kan Pim säga: Alltii  hongriii på svenska. Och nog e hon det alltid,vill aldrig bada utan bara sitta i skuggan. Sover en stund,äter,går på toaletten,sover en stund till,äter... Det är så himla orättvist,för hon verkar inte gå upp i vikt alls 

 


Imorrn flyger min darling ner hit,stackarn det är lång resa. men han ska bi några dagar i storstan och kommer inte hit förrän på lördag med tåget.Jag längtar och tycker det ska bli kul när han kommer.

 

Då blir det mycket badande...för det längtar han nog efter nu skulle jag tro.

 


Av Bettan - 21 januari 2013 10:21

Blivit med nytt hotell i byn. Ja bygget har hållt på i några år,eller rättare sagt det var stiltje lång tid.Men nu minsann är det klart och jag var ju bara tvungen att in o glo.

 

Tjusigt som sjutton...men hur tänkte dom när toaletten byggdes??

 

Jag var en tur hemma hos Bosse o Pim oxå..hon hade fullt upp att steka bläckfisk m vitök som legat i marinad innan.

     

En sväng om byns "ÖB"..innan jag körde hem,här hittar man allt.Jag bara älskar att gå o skrota härinne.

 

Idag har jag varit på stranden och badat...men det var ruggit 26 grader första badet...men det kom väl upp i 28 nån timme senare. men det är inte skönt att bada när det är så himla kallt,inte under 30 helst.


Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards