Alla inlägg under februari 2013

Av Bettan - 28 februari 2013 09:26

Idag har det varit FRUKTANSVÄRT varmt!

Jag brände mig på mina kinder igår trots solfaktor:60. Så jag tänkte hur sjutton ska jag göra för att inte bränna på mera nu n är jag ska köra i solen ner till stranden?

När man väl är där så kan jag sitta under parasollet.....eller under träden.

Men här är det egentligen inga problem.....

 

På med fula skärm-mössan under hjälmen bara så var ju det löst. Jag handlade små fingerbananer på vägen och sen kom jag ner till Jörgen som redan var där.

Det roliga är inte att det ser för jävligt ut,det roliga är att ingen reagerar för det. Jag blev så full i skratt när jag körde...det är ju underbart egentligen.Här är man som man är....

Av Bettan - 28 februari 2013 08:44

I söndags så hade vi inte så fint väder,ja uppehåll men molnigt. Så kollade kartan och det skulle bli samma väder dagen efter...asså måndags. Så vi steg upp tidigt och åt frukost o sen gav vi oss av den långa resan på drygt 10 mil till stora staden för att förlänga visumet.

Vi kör genom nationalparken så det är fin väg nästen hela tiden..

 

Sen var vi inne i storstan och vi körde direkt ut till immigration. Såg på långt håll att det var inte så mycket folk och då blir man ju glad....FAAN,det var stängt!!

Det var ju Buddas dag i måndags o då är ju alla statliga o komunala instutioner stängt. Jäkla skit!

Vi åkte till ett hotell som vi bott på innan när Sara o Roger varit oxå varit här ,men dom skulle ha 1.300 bath för ett rum. Näe...aldrig!

Man var redan på dåligt humör,för kvällen innan snodde dom Jörgens hjälm. Vi var på festivalen och hjälmen var väck när vi kom till moppen igen. Så Jörgen hade lånehjälm dit.

 

Vi kollade på andra ställen i närheten och hittade ett för 700 bath. Ja det gick ju an så här en natt bara. Inte dåligt med bubbelbadkar inne i rummet..

     

Sista bilden ..hänger det en stångbit ner från taket. Jörgen sa att det har nog varit en "hålligångstång"...undrar hur han tänkte där?

Ut igen och gå o kolla lite runt om på marknader,dom hade razzia bland mobilskalen..så alla bås var tomma. Nu var det ingen som ville kännas vid sina prylar.

 

Jag hittade 2 nya skor och en skjorta. Jörgen handlade ingenting konstigt nog.

Jovisst ja...han köpte sig en ny hjälm ju.

 

Men annars var det sig likt som alla andra turistorter...

 

Dagen efter gick vi o åt frukost innan vi skulle till immigration. Vi beställde in en baguette och en balja kaffe.

Tog en jäkla tid..och sura som citroner var dom som jobbade,dom e väl trötta på turister!

Men iallafall så kände jag att jag svettades så in i nordens..det bara rann av mig ner på halsen och linnet började bli blött.Sen började jag må illa och yr ,kunde inte sitta still utan bara skruvade på mig. Äntligen kom mackan o kaffet in men då kunde jag inte se åt det bara.

Sa till jörgen att jag går till hotellet igen o ser om jag kan lägga mig en stund,trots att vi hade checkat ut. Men jag försökte resa mig men det gick knappt och insåg att det klarar jag inte.

En dansk karl som varit reseledareöver 20 år såg på mig o sa: nu svimmar du snart. Och det var inte långt ifrån. Jag hade tagit starka huvudvärkpiller oxå för det kommer ju direkt när man är inne bland avgaser.

Han hade pulver i fickan som är mix socker o salt...smakar apelsin när man blandar ut i vatten. Han tar sån varje morron ..o det är nog inte fel.

Jag vacklade till toaletten...och innan jag väl kom dit så var det nära att jag skulle slänga mig raklång över en stor frysbox,tänkte detta reder jag aldrig ut.

Men jodå..in på muggen o satt mig. Det var en stor fläkt som blåste hela tiden så det var döskönt.fick spytt och sen klarnade jag till så jag kunde stå riktigt på benen. Jörgen kom oxå o var orolig så jag inte hade fallit ihop.

Jag drack detta medlet och efter en stund fick jag i mig både kaffe o macka o var fit for fight igen.

Så efter det vi skulle fixa så var det bara på moppen o sen äntligen hem från storstan till lilla byn.

Det är helt underbart när man landar hemma o det är alldeles tyst...den natten somnade jag på ett kick!


Ps: Vi har köpt sånt pulver nu som återställer balansen i kroppen..så några gånger i veckan ska vi dricka sånt.


                                                  
 


Av Bettan - 26 februari 2013 01:40

Det var vi på i söndags. Lite kul att se hur det funkar här. Mest små bjäbbiga saker men en o annan rejäl sak oxå.Mycket uppvisning av cirkuskonster som att hunden ska gå på lina osv.

Av Bettan - 24 februari 2013 16:28


 

Av Bettan - 24 februari 2013 10:18

         


   

Nu är den i full gång röda korsets festival här i byn. Stort jippo med parader av 1000-tals folk från olika byar runtomikring.

Tur polisen dirigerar för det är mera kaos än vad det brukar vara i korsningarna.Här kan man köpa allt mellan himmel o jord,likaså mat av alla dess sorter.

Vi startade upp med en fotmassage och som vanligt så känner vi deflesta som masserar,så det blev glatt återseende.

 

Mest folk är det vid friterade insekter...kan inte fatta att det kan vara gott,får inte för mig att smaka ens.

   

Men det är ju inte tvunget..finns ju annat gott..
som donuts,sockervadd,kyckling,grillade bamburör...

         

Men vi åt ingenting av det ,utan det blev middag istället ute på trottoaren..men man får kolla av där oxå för allt är inte gott som tillreds i mitt tycket: "stridshjälmar" (hästskokrabba),tarmar och snäckor från stranden.

       

Denna polisen har alltid varit barsk och aldrig ett leende,men nu är så glad när han ser mig. Jag tog bild på han och sa till att han skulle göra v-tecknet. Det gjorde han faktiskt oxå och log,men jag hann aldrig med att foto,så det får bli en bild utan v-tecken...haha.

 

Nåt som är bra är en ren o fin toalettbuss...smidigt att bara köra dit. Varför har vi inte såna hemma egentligen??

 

På stranden neranför där vi åt så jonglerade 2 killar med eld,vanligt ute på öarna men inte här i byn. Fint när det är mörkt..

   

Vi ska ner dit ikväll igen o kolla på uppträde har vi tänkt..hej sålänge

Av Bettan - 23 februari 2013 10:56

Ute och åkt en sväng idag igen,inom svenskbyn och tittade. Man får rysningar på kroppen när man kör igenom stället. Är det såhär som svensken vill ha sin semester verkligen?

Bor i hus som alla ser likadana ut men staket runt anläggningen.

 

Alla grannar är svenskar.

Skyltar på svenska.

Pizzeria så man känner sig som hemma.

Svensk personal.

Även vårdcentralen på svenska.

 

Och ta mig tusan är det inte svensk underhållning oxå .ALLSÅNG!

 

Stranden helkass..men vad gör det bara man får svenska grannar...eller?

Näe..inte min melodi iallafall.

Av Bettan - 22 februari 2013 04:22

Som varje sång här handlar allt om hjärta o smärta...

detta är min favoritsånngerska: takatan(tackatään)

Av Bettan - 22 februari 2013 03:28

Var ute i Klong wan och hälsade på shortleg. Ingen hund när vi kom i gatorna körandes...var kan hon vara??

Stannade mopparna och jag klev av...så ropade jag: SHORTLEG!

Då kommer hon i full karriär och viftar svansen...

Jag hade med mig 3 pinnar med 5 köttbullar på varje och nu var det kalas! så kul när hon blir så glad att se oss.

När maten var slut så skulle hon med mig hem...bet mig i sarongen som hon brukar göra o slickar oss båda på händerna. Sen kliver hon upp på moppen o ska med...visst skulle jag vilja ha med henne...

   

 

Körde sen en runda på flera mil och köpte mango med oss hem,så det blir mango på stranden idag.

 

Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards