Alla inlägg under februari 2013

Av Bettan - 21 februari 2013 15:05

Det var vi igårkväll till Pim o Bosse. Vi hade köpt skor till Pim som vi visste hon ville ha som present. Tog några sodavatten med oss oxå.

Det var dukat fint ute på garageuppfarten. Känns så skönt när det är så enkelt. Pim hade förberett gransakerna och kokat långt förväg kycklingsoppa. det var jätegod mat o Pim e verkligen duktig kock.

       

 

 

Det blev vattenmelon till dessert...mums. Vi stannade till 21 för sen märker man att det börjar dra i ögonen av trötthet.Man är ju uppe tidigt och så badar man o denna värmen,vi orkar inte vara uppe på kvällarna iallafall.

Vovvarna,särskilt den ena är så glad i Jörgen för han är en flitig "fnattare". Så även om det är trångt kan hon alltid klämma in skallen o bli "fnattad".

 

Av Bettan - 19 februari 2013 04:11

Ja,nu förbereds det för den stora festivalen. Igårkväll var det stora lastbilar fulla med ställningar som skulle upp. Skönt för dom att jobba nattetid då det är svalare.Så gata upp p gata ner så kantas det av dessa.

Av Bettan - 16 februari 2013 16:00

Det är alltid skönt med fotmassage. Vi brukar sitta på walking street som är fredag o lördag varje vecka och ta en massage...samtidigt titta på folk och hejja på vänner.

     


Fram med träpinnen och så kör dom den rakt i fotsulan och trycker....första gångerna kan det göra rätt ont,men man vänjer sig.

 

Det var igårkväll det.

Idag for vi ut till badet...varmt som sjutton idag och inga vågor.Även Thailändarna var o badade idag när det är helg,men då är det långbyxor,tröja och parasoll som gäller. Tänk om man skulle bli brun..hua hemska tanke.

 

Men vi sitter i solen och tycker det är skönt...
på med fulmössan så man skyddar snoken mellan varven.

   

Jörgen o Jonas(eller Jona som ploi säger) snackar nere vid vattnet

 

Nu ikväll körde vi en runda efter maten...jädrans apor på vägarna man får köra zig-zag mellan dom och även i luften är dom oxå!

   

En jordgubbsshake blev det oxå på kvällskvisten på torget....den var supergod!

   

Imorrn åker Jonas,Ploi och Jenny till Plois hemby i nord-östra Thailand. Det har varit himla kul att ha dom här några dagar,så nu får vi inte släppa kontakten!!


Av Bettan - 15 februari 2013 07:06

Jag åkte ner till Jörgen på stranden och blev överraskad.Fick present på alla hjärtans dag ,liten cykel med rosor i...skratt.
Han brukar komma med chokladrosor eller nåt sånt gott,men nu tänkte han på att vi håller igen..gulligt av han.

Av Bettan - 14 februari 2013 03:07

Oväder kommer snabbt här! Som att vända på en hand från sol till regn. Igår kom regnet igen...

Av Bettan - 10 februari 2013 04:23

...det är bara förnamnet!

Köra o tanka av denne anställde en fredag eller lördageftermiddag efter 17.00 är en syn. precis som betjänten på nyårsafton som jobbar för grevinnan.

Man får säga direkt hur mycket bensin man ska tanka eller vilken summa . Sen ska han fixera blicken för att hitta vilket av handtagen han ska nyttja. Sen står exakt som betjänten,gungar fram o tebax för att parera tankhålet,missar nån gång. Men det blir tankat utan spill konstigt nog. Men jag kan inte hålla mig för skratt varje gång...för det ser roligt ut...trodde väl aldrig han skulle jobba kvar detta året oxå.   

   


Näe nu jädrans e det för varmt att vara hemma.....iväg till badet(tror Jörgen redan är där)


                                                  
       

Av Bettan - 8 februari 2013 01:43

Jörgen var iväg till barbertjejen för att raka sig ,sen stack han direkt ut till badet. Jag var ju sen som vanligt,men gillar att vara hemma på förmiddagarna. Det ska ju bäddas,sopas,titta på datorn osv...

Jörgen han gick sin runda på stranden och jag satt med lurarna o drömde. Rätt som det var så kommer det en tjej fram och stirrar mig i ögonen: BETTAN !! BETTAN!!!

Jag kände igen ansiktet...men kunde fanken inte komma på var jag träffat henne...  Men efter en stund när hon sa: Det är ju jag..PLOJ!

 NU trillade poletten ner..herregud det är ju jättelänge sen! Jörgen han stod o snackade med Jonas o jag rusade dit o det blev stora kramen...vilken glad överraskning.Vi kunde räkna ut att det var noh 9 år sen vi sågs sist på bussen till cha-am.Lilla dottern Jenny hade dom med sig men inte sonen,han e stor nu och reder sig själv.

Dom visste att vi höll till här i denna byn,men inte mera. Ja o det var ju som sagt många år se så dom visste inte om vi var fortfarande här på vinterna.

Så av en slump så hittade dom oss på denna långa strandremsa....så himla roligt! Vi pratade i mun på varandra hela tiden,nu gällde det att ta igen alla förlorade år kändes det som..skratt.

 Sen kom Bosse o Pim ner och sa till dom att dom kunde sitta hos oss,men dom ville hålla sig på avstånd när dom såg vi fått gamla vänner på besök. När jag står där o snackar så kommer Gunnar med sin dotter Maria och hennes 2 små flickor. Vi har aldrig träffat Maria men hört mycket talas om och detsamma sa hon. Gunnar har ju bil nu så han kör ju runt istället för att "moppa" som vi. Vilka övveraskningar för vi trodde inte vi skulle träffa Gunnar eftersom han bor flera mil härifrån.

Man hade ju mycket att snacka om o där satt man i solen och inte tänkte på det...så idag blir det den "snygga" badmössan på med stora skärmen,för jag känner att solen stekt i ansiktet trots solskydd:50.


Vi for hem o duscha o sen iväg till telewiz...där jag måste fylla på mitt telefonkort för 1 år framåt. Det brukar ta 2 timmar innan nån fattar vad man menar och jag blir så jäkla irriterad. Varenda år samma visa men näe...dom står som fåntrattar alla o bara tjattrar. Så jag sa till Jonas o Ploj att vi ringer när vi kommer därifrån så ses vi o vi skulle köra upp till stora Lotas ihop.

Kommer in och det sitter en ny tjej som kan engelska oxå hjälpligt. Ja det var gjort på 10 minuter...jag berömde väldigt hur duktig hon var och kunde fatta så direkt..

Så vi var snabbt hos Jonas o Ploj och iväg for vi..o sen var det marknad o sen ut o åt....var inte hemma förrän efter 21. Så himla trevligt vi hade...vi ses på stranden idag igen...

     

Tyvärr blev det aldrig nån bild på Gunnar o Maria och dom söta flickorna...det får bli till nästa gång.


Det är ju kinesiska nyåret nu som ska firas,fullt av fågelfä hänger överallt till salu. Visst det är ju ok..men i entren till Lotas! Där är det upphängt mitt i och det rinner blod från dom på tidningspapper som dom lagt under...urk asså.

     

Näe nu e det morronkaffe som gäller och en macka utanför köksingången...för snart kommer solen upp riktigt o då går det inte att sitta ute o äta.


Av Bettan - 7 februari 2013 02:29

Jörgen har varit sjuk i några dagar. Vi var ute och åt och han var den enda som åt kyckling så därför hänleder vi magsjukan till den. Dom hade mycket folk så det blev väl inte tillagat riktigt,kycklingen ligger ju på is...UNDERST...men kycklingen som ligger överst...precis!

Han blev så himla magsjuk så han kunde inte ta sig från sängen utan att det syntes..jaja ni fattar. Det var riktigt synd om han faktiskt ,så jag for till apoteket och förklarade. Hon plockade fram en massa piller så det var bara att välja o vraka. Sa att det finns piller som är kanonbra och som vi testat en gång för 12-13 år sen..man tar 2 piller och efter några timmar tar man ett till.

Jodå det hade hon o dom var ju bra. Hem som ett skott och Jörgen fick i sig 2 stycken. Efter par timmar så började han ragla som värsta fyllot,hålla sig i väggarna när han gick och koncentrera sig var han satt fötterna. Men herregud asså vad är nu detta?

Sa att han måste nog äta nåt...så jag gjorde en omelette. Han kände sig lite bättre sa han. Han la sig o vilade och jag la han telefon bredvid o sa att jag åker in till byn o käkar,ring om det är nåt.

Jag åkte in o jag hann knappt av moppen förrän han ringde,då kom han inte upp ur sängen.  

Jag for hem som ett skott och då hade han kommit upp,men han berättade att när han väl kom upp i sittande ställning i sängen så trillade han bakåt o har inte en susning om hur det gick till. När han sen reste sig upp så kunde han inte stå på benen utan dom "kalvade" ut åt sidorna o han trillade på golvet. Herregud,inte konstigt att man blir rädd!
3:dje dagen började han repa sig men inget ätande...fick endast aktivia youghurt och mjölkchoklad. Drack bara te som ska vara stoppande..

 

Men nu e han fit for fight igen och vi har varit på marknaden o handlat....ja inte dessa godbitar som jag älskar utan bara grönsaker.

 

Var och ätit på kvällen och det står ju alltid chili och ketchup på borden. För inte det ska vara flugor på korkarna så har dom skurit itu petflaskor och satt över..smart!

 

På vägen hem så handlade jag en dricka på Lotas. Utanför står den minsta försäljnings-saläng,brukar ju vara en moppe men denna var ju för söt.

 

Men som sagt..min darling är frisk igen och det är det bästa av allt   

 

Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards