Alla inlägg under mars 2014

Av Bettan - 30 mars 2014 03:52

På badet igår så var det en krabba modell större som visade sig vara en riktig tuffing. Han var inte rädd för något utan det kunde både fotograferas och röras på...han sprang minsann inte undan.

Jörgen skulle försöka ta upp den men då jädrar kom klorna och han nöp till.

Tänkte att han var så långt uppe på sanden så måste han ju få värmeslag när solen gassar så. Så jag fick syn på en pinne och med den försöka styra ner den i vattnet. Men han attakerade pinnen flera gånger och det var ju bra.

Den tog tag om pinnen och hängde sig fast och jag gick ner med den till vattnet.

Efter en stund så kommer en thai-ländare och tar upp den i solen igen...va?

Antagligen så var det en landkrabba   

 

Igår var det 31 grader i vattnet...och varmare uppe på land. Så nu är det mestadels till att ligga i plurret.

 

Hemfärden från badet gick hur bra som helst och jag parkerade moppen . När vi skulle ut på kvällen så stack Jörgen före för han hade ärenden.

När jag skulle ge mig av så hade vägen blivit så knutig så man hoppade fram..

Näe det var inte vägen..det var PUNKA!

Jag som brukar ha 2 punkor varje gång vi är här och denna gången har jag inte haft nån..så jag trodde jag skulle klara...men inte då.

Vår granne kom genast fram med pump..en såndär man har ena foten på . han pumpade upp och trodde..jaa du kan nog klara det. Man vet ju flera moppeskruvare men ingen i närheten där vi bor utan inne i byn. Han sa att dom stänger 5 eller 6 nåt. Han skickade med mig pumpen i en kasse och jag ringde jörgen och sa att han får möta mig.

Men vi körde så sakta mot byn och första verkstaden så var det killar där. (jag tror grannen tänkte på dom stora verkstäderna) Det var inga problem...10 minuter så var det fixat 28 kronor inklusive ny slang. Allt fixat med ett leende.

   

Sen blev det att åka till torget att käka...jag tog bara grönsaker i ostronsås(som är min favorit) Jörgen tog kyckling i kokosmjölk..

 


Av Bettan - 27 mars 2014 04:02

Vilken fantastisk koncentration,mitt tålamod hade tagit slut vid första pinnen  


Av Bettan - 26 mars 2014 03:08

...ner i en håla i trottoaren.

Det är inte så noga med avspärrningar och annat. Dom grindarna springer en hund ner lätt. Ligger brädor med spikarna uppåt och annat järnskrot på trottoaren som är lätt att gå in i om man går o snackar. Men så enkelt är det här..och jag tror det händer mer olyckor i den skyddade miljö som är i Sverige, än vad det gör här.


Då kom jag att tänka på detta med övergångställena i Sverige: Föraren av fordon måste stanna för gångtrafikanter...så då travar folk rakt ut bara och tror att dom är odödliga,tittar inte ens. Här är det inga såna idiotiska lagar,här gäller det att se sig för annars blir du påkörd. Även hundarna kollar noga innan dom passerar vägen , är dom smartare än svensken tro?

   


Här är klockan 18.30 och arbetarna blir hämtade..jobbardagen är slut.

   


Av Bettan - 25 mars 2014 02:56

Näe..det har det inte varit nu på 2-3 dagar. Man märker direkt när det ska komma en regnskur för det blir alldeles svart och då är det bara stanna moppen om man är ute och far och ställa sig under ett tak för inom 20 sekunder så bara vräker det ner. Borta på 5 minuter igen så det är bara vänta för att sen ge sig iväg i stora vattenpölar.   

                                  MEN......så ibland tror man ju man ska hinna.   

                                     

Så igår blev det till frissan: tvättning,klippning,föning och massa snack. Alltid lika roligt att att gå dit för det är fullt av folk jämt och en del sitter där bara för att höra hur skitsnacket går i byn.

När man väl ligger i tvättsängen...ja man ligger som på en brits och får tvättat håret så är det skönt att ha fläkt framför sig på väggen.Även om den är superskitig så funkar den och det är huvudsaken.

 

Schampooflaskan var tom så jag hörde hur dom tissla o tassla hur dom skulle göra..

 

Men tvättat blev det iallafall och så himla skönt när det är kallvatten bara. Undrar hur många gånger dom får rensa avloppet för allt hår   

 

Fick göra en inpackning oxå och sitta i fuktighetshuven..men det blev inga bilder för det immar igen totalt.

Sen flängde jag en sväng i byn och "fönstershoppade" ,snackade med vänner och köpt mig en "ny gubbe"

Ny och ny...den är ju gammal. "gubben" är en munk och alla munkar har olika innebörd.


På kvällen efter middagen blev det snack med vänner nere vid piren innan hemfärden. När vi kom hem var det som vanligt svansviftande hundar. Jag är nog tjatig med mitt snack o bilder om hundarna,men jag tycker det är så roligt.

Som sagt...en på var sida om moppen springer dom sista biten. det går ju knappast på samma sida för då blir det slagsmål.

Sen tycker dom nog jag är hopplöst långsam innan maten kommer. Jag måste ju hinna få av mig hjälmen och väskan....

 

Går bra ihop när jag är i köket..kommer jag mot dörren är det annan ton..

 

Idag skiner solen igen...så nu blir det badet nästa..  









                          

Av Bettan - 23 mars 2014 04:28

Det blev alldeles kolsvart..sen kom regnet så smått för att sen regna rejält. Hoppas Jörgen som är i stan han skula.

         


Som sagt..det tar inte många minuter innan det svämmar över på alla kanter.

 

 


Marroy hushunden var nog på torrt ställe redan,men blyger kom springande i ösregnet som förklädd dränkt katt och la sig på badlakanet som ligger här under tak. Hon hade tur att det var ledigt.  



Av Bettan - 23 mars 2014 02:40

Igår startade dagen med regn...så skönt!

Så när det höll uppe så tog vi mopparna och flängde en runda. Mot Burma körde vi genom småbyar,vädret blev soligare o soligare. Jäklans oxå det skulle ju bli regnskurar o det skulle vara så skönt   Såg en skylt: Ban nan khanan...där kör vi in tyckte jag. Har för mig att det är en skylt nästan ända upp vid gränsen där det står likadant,så kan vi ju gena.

Jättegullig liten by med små pluttiga hus i olika glada färger

 

,ananasfält,gummiträds-lundar och befolkning

 

     

2 män utfodrade sina djur med skal från ananaser. Tur man lärt sig så pass så jag kunde snacka med männen och berömma deras djur. Men nu jädrans känns det som att jag måste gå några kurser hemma så jag kan samtala ordentligt!

 

Fin asfalterad stor väg,men ju längre vi körde desto mindre blev den. Så här såg den ut tillslut,då var det bara att vända. Jörgen tyckte jag mig se tänka: GENVÄG..hm    

 

Så det var bara att vända och köra tillbaka samma väg och sen ta den vanliga vägen. Kommit nästan ända fram så står den en skylt: Ban nan khanan.....VASA RU NURÅ !  

Vi körde vidare och kom fram till eländet:

Det som en gång har varit så mysigt med stora träd,lummigt,backigt,fullt av orkidee-försäljare,trappor av sandsäckar är nu helt nermejjat.

Nu ska det byggas butiker eller cemetgolv med tak över. Det kommer ju turistbussar i mängder nu och det har blivit en attraktion,så nu ska det väl göras om till turistens bekvämlighet..TYVÄRR!

   

Så det blev bara en dricka så for vi därifrån igen.

Körde in "genvägen" och kände igen oss.jag hade tagit fel väg vid ett T-kors.

Har kört förbi många träd som ser ut såhär:

 

Dom ser alldeles vissna ut o nästan inga blad alls. Men däremot så hänger det som gröna stora frukter.

Nu vet vi:

Det är "bomullsträd". jag vet att bomull växer på buskar..men dessa "frukter" torkar,faller av och ut kommer det som bomull. Jörgen kom fram till att det är nog av detta som dom fyller sittkuddar med. Ja även små billiga kuddar som blir efter några dagar alldeles knutiga.

   

När vi väl kom hem och kört i gassande sol hela dagen så slängde vi oss i sängen. Somnade in bägge 2 på stört och vaknade inte förrän 17.30
  

Upp o göra sig iordning och sen for vi på mopparna till grannbyn och åt middag.

 

Efter det blev det en tur nere vid piren och snackade lite med våra vänner som vi mötte där. Då kom regnet som vi väntat på. Livia o Eugen gick hem och vi andra tog skydd under tak för att fortsätta snacka. Efter 1-2 timmar eller nåt så avtog regnet och vi körde hem...stupade isängen nästan direkt.

Denna värme som varit sista dagarna har tagit musten ur en totalt...så det är väl därför man blir så himla trött.  


Av Bettan - 22 mars 2014 04:52

...som ens barn låg under disken och sov medans man jobbade. Tänkte tillbaka när jag såg lilla flickan..

 

Denna man friterade ankor..eller vad det nu var..huvuden o allt på..

Han blev så stolt när jag ville fota honom så han visade var jag skulle stå osv...

   

Lustigt är tycker jag att man inte ser några olyckor med heta wokar med olja och gasolbrännare undertill.Så trångt som det är och barn som springer...har bara sett 2 olyckor hittills och det har varit i trafiken.

På tal om wokgrytor...jag skulle inte vilja diska dessa..

 

Trångt mellan höga trottarkanter och heta pytsar när det ska lastas och fara hem

   

Jörgen kunde få ett husdjur med hem om han ville   

 

Av Bettan - 21 mars 2014 17:43

En så liten docka(tokkata) det var på badet idag...pluttig till tusen.

Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards