Direktlänk till inlägg 16 november 2010

Mina tankar är hos Sara

Av Bettan - 16 november 2010 07:55

Sara har ju som kanske deflesta förstått inga njurar så hon måste ha dialys. Det har hon många dagar i veckan och sticker sig i armen med nålar som är tjocka som järnrör.Hon sticker sig i samma hål hela tiden men efter x antal gånger så blir hålen förstora och dom läcker så måste hon ta nya hål.Det gjorde hon häromdagen och stack sig rakt igenom en nerv.Så det gjorde så fruktansvärt ont att hon höll på att svimma,så idag bävar hon för att sticka och det kan man ju förstå.Stackars min Sara..klarar allt detta själv... 

 

 

 

Njurarna är ju kroppens reningsorgan och när man inte har några så måste man ha dialys.Blodet går från ena hålet i armen och renas från gifter i maskinen och åker in igen genom det andra hålet.Allt som man dricker/äter som är vätska kommer inte ut på naturlig väg utan måste dras i maskinen oxå.Då måste hon väga sig och se hur många kilo hon gått upp sen förra gången och ställa in maskinen för dragning. Går dragningen för fort eller hon drar förmycket så är det lätt att få huvudvärk,illamående så man måste spy eller ligga och skaka i kramper.Sen efter när dialysen är klar och allt ska rengöras så är Sara helst slut.Även om hon kan sova en stund under dialysen så blir kroppen helt färdig,totalt slut.

Hoppas och håller tummarna för dig idag att du missar nerven...  

 
 
Sussi

Sussi

16 november 2010 11:36

Men vad tapper hon är. Jag kan inte ens föreställa mig att gå igenom något liknade. Hur det skulle vara! Har hon förlorat njurarna senare i livet eller föddes hon utan?

Ha en bra dag

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Bettan

16 november 2010 22:03

Ja...Sara är otroligt stark!!
Hennes njurar började att krångla i 12-årsåldern och vi har inte gjort annat än forit till sjukan både avigt o rät sen dess.Och sen tonårsrevolten på det,skratt.Lustigt man hade hår på skallen och inte slitit av det i ren frustration..skratt.
-03 började hon med dialys.
Inte nog med det..sara har ju en son på 7 år som är handikappad och sitter i rullstol ,vårat älskade barnbarn Adde.
Den tar hon hand om själv oxå med allt vad det innebär.

 
helga

helga

16 november 2010 13:02

Jag har ju hört om dialys, men det var intressant att få lite mer info om detta. det verkar jättesvårt och jobbigt - jag förstår att du tänker på Sara nu.

Du behöver absolut inte känna ngt tvång att kommentera hos mig. Gör det bara om du vill o har tid över. Kul om du läser...

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Bettan

16 november 2010 21:53

Jag läser allt vad du skriver och tycker det är jättekul.Jag tar det inte som ett tvång heller,men blir irriterad på mig själv när jag inte kommenterar för jag vet själv hur roligt det är att få en.
Kul att du tyckte det är intressant att få veta lite om detta med dialys.Jag har ju fattat att folk har bara hört talas om det men inte hajjar vad det innebär o hur det funkar.Det hade ju inte jag heller innan Sara var tvungen att sätta igång med detta -03.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bettan - 6 juli 2018 08:37

Vi har varit och grattat lilla Loa(som jag kallar pipe) för han har ju fyllt 1 år. Adele öppnar för oss.. Vi åkte med Sara och Roger i deras bekväma snygga bil. Skönt att åka comfortabelt ibland. Här är vi på väg... Lilla loa var så fin i svarta ...

Av Bettan - 30 juni 2018 07:34

..med att få till nåt här. Det har varit så mycket att göra så man har antingen stupat i säng eller somnat i soffan. Vi har ju vår jobbigaste tid nu och all fokus på den..som deflesta känner till vid detta laget. Hela midsommar jobbade vi och vi bö...

Av Bettan - 16 juni 2018 16:34


..på din födelsedag. Det blev nya högtalare till datorn och blommor. Det var gott med jordgubbar till fikan och skönt att sitta ute.kram. ...

Av Bettan - 16 juni 2018 08:01

Jobbade i värme hela helgen som gick. Körde ner redan på torsdag eftermiddag för det ska vara lätt att komma in med husvagnen. Sonen Johan kom ner direkt från jobbet och åt middag med oss.Inne i vagnen var ju som 100 grader så vi fick sitta utanför. ...

Av Bettan - 6 juni 2018 17:24

Vi äter ju viktväktarmat sen en tid tillbaka. Oj så mycket god mat och enkelt att tillaga. Idag hade vi tacogratäng med sallad till..jättegott blev det. ...

Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards