Alla inlägg under februari 2012

Av Bettan - 26 februari 2012 03:33

I förrgår var det Saras födelsedag. Eftersom jag ändå måste till immigration för att förlänga mitt visum så tog vi dennna dagen.For hemifrån redan vid 7 på morron och for genom nationalparken Sam roi yot.Det är en mysig väg med få bilar.

   

Mycket räkfarmar...

 

Och varnings-skyltar för apor..

 

Tankar på vägen oxå...inga stora tankstationer där inte

  

Vi kom fram efter 3 timmar ...äntligen.Vi hade bara tagit en paus efter vägen och tagit en glass...

 

Det var lätt att hitta immigration denna gången..även om dom har flyttat sen sist så har dom iallafall lärt sig att skylta.

Herregud vad turister!!

Men jag tog kölapp det första jag gjorde så det gick rätt snabbt ändå..Skönt att ha det gjort!

 

Sen åkte vi bort till Sara o Rogers hotell och dom låg i poolen o gottade sig..satan vad jag blev avundsjuk asså. jag var totalt genomsvett!

Men vi satt o snackade lite o sen for vi till stora varuhuset där det är aircondition...sen kom dom efter en stund o vi gick o åt på sizzlers..vad annars.

Här är födelsedagsgrisen...

 

Sen bar det hem igen för oss den långa vägen...

När vi kom hem var det dags att äta igen med Boel o Janne på torget..tog bara lite grönsaker och inget annat till.

Men häromdan på annat matställe i grannbyn fick vi efterätt...smakade cocos och var jättegott

   

På torget hade dom nåt jippo som Honda stog för,trolleri o härmning av Michael jackson.Konfranciern såg ut såhär..


   

Jag sitter nu hemma hos Pim för hon har ju sånt bra internet.Hon visade mig igår när jag tittade in som hastigast att hon har ett fågelbo...var 2 ägg från början men sen var det bara 1 som var kvar.Nu ligger det en svart liten unge där...den var röd från början.Man kan inte se på bilden hur liten den är..men man kan jämför den med en tändsticks-ask.

 

Näe..nu är klockan 10 och det är 30 grader så nu bär det av till stranden.Jörgen är i byn o snurrar men han kommer väl sen...

Här är vår badstrand.

Måste visa Jörgens hängmatta som han köpte häromdan...när jag kom hem igårkväll låg han o sov i den...mysigt.För vi har alldeles tyst hemma,bara fåglarna som kvittrar

   


Av Bettan - 21 februari 2012 01:10

Ja,i förrgår slutade den stora rödakors-festivalen som varat sen den 10 februari.Ett roligt jippo med massa knallar,uppvisningar,miss byhåla-uttagning,massage,matstånd osv.

   

Stora fyrverkerier varje kväll..

   

Fullt av folk när det är "lottodragning" och dansuppvisningar på scenen...vissa har köpt biljetter för att äta där oxå.När det ätits färdigt så roar sig barnen med att gräva i sanden med besticken :)

    

Fotmassage har det blivit oxå givetvis..denna gången var det Sheeeri som vanligtvis jobbar som massör på sjukhuset i HuaHin.Hon och jag har träffats många gånger så det blev ett glatt återseende nu när man inte setts på ett tag.

    

Vi var på stranden en sväng igår..och det blåste så att massa snäckor forit upp. Jag plockade stora snäckor och Jörgen hjälpte visst en som fastnat med sin saläng i sanden..här kommer han gående därifrån.

 

Liten valp han slocknade under stolen...

 


En sväng ut till vår vän polisen som vi kallar fantomen och tittade på deras nyrenoverade hus som dom hans fru OJ ärvt efter sin mamma.Oh..det hade blivit så fint..fantomen har verkligen lagt ner mycket arbete där.Jag fick en påse med vårrullar och söt chilisås med mig hem som jag stekt i olja..mums vad gott det var då.

 

Sen är man mör på kvällarna...

Skönt att sitta ute i värmen o lyssna på alla ljuden från olika djur..nåt annat hörs aldrig här.

     




Av Bettan - 19 februari 2012 02:16

Vi tog 3:dje klass tåg ner till byhålan och det brukar vara fullt av folk ,djur o försäljare.Men det var en som drog mig i sarongen och pekade att vi kunde sitta mitt emot dom. En mamma med bara en arm och 3 busfrön alla flickor.Vi slog oss ner med stora väskan och jag hade halstabletter som jag gav till barnen..mamman ville inte ha(antagligen för hon knappt hade tänder i munnen)

Dom gick av efter bara några hållplatser och då satt vi för oss själva...ute for risfälten förbi.

   

 

   

Direkt när vi klev av tåget så stod våra moppar framdragna som vi skulle ha.Ja..asså min för Jörgen hade en specialare som dom plockade ut dammig och dan.Han sa nämligen förra året att han ville ha denna som var helt ny då.Nu hade dom sparat den till honom för den har inte gått många mil.

Sen for hem till huset som jörgen längtat efter att få vara i.Han trivs alldeles ypperligt och tycket det är helmysigt.Han började direkt med att kolla vad som behövs...vattenkanna o vattenslang bl.a

Sen frakta palmbark som trillar,hämta vatten och hänga med till tvättstationen osv.

 

Sara och Roger kom med tåget sent dagen efter för att kolla hur vi har det här i byn.

Vi äter frukost hemma hos oss...

   

Sara diskar efter oss...bänken är inte till för oss långben;)

 

Längden hade dom roligt åt oxå när vi tog en fotmassage på festivalen.Vi känner ju de flesta så dom vet att vi kan skoja o säga vad vi tycker till varandra. Nu när Sara var med och hon OXÅ var en långben så var dom bara tvungna att ställa sig på pallen för  att försöka att bli lika lång..men det räckte inte..skratt

 

Vi har även träffat Lilla Praoo som jag gått o vallat med när hon var nyfödd.

 

Med sin mamma plää

 

Även hennes mormor o morfar it och lec.

  

Vi har kännt varandra i många år nu och har mycket att snacka om.Eftersom Plää har restaurang så har Jörgen lärt henne hur man gör pannbiffar och likaså att dom ska göra baguetter ..så i år har dom det på menyn.

Vi har varit o badat och dom tyckte om vår strand..och det går ju inte att inte göra. Långgrunt,sandbotten,klart vatten och folktomt..

Vi har forit runt med moppar och kollat i gatorna och affärer. Ätit god mat på lokala ställen på trottoarerna och så stora festivalen.

Ja..sen var dom dagarna slut och sara o roger tog minibuss hem till deras ställe igen. Här vinkar vi av dom..

   

Även hunden var nyfiken..

 

Vi for till Burmagränsen igårmorse för att gå på marknaden där.Jörgen trodde mig inte när jag sa att dom gjort om så mycket så nu var det helt förstört.Innan har det varit lummigt och väldigt backigt och så himla mysigt att gå o titta på alla blommor som burmeserna säljer. Men nu invaderas det med turistbussar,minibussar och barnvagnar. Så nu läggs det betongvägar där man ska köra o gå och fasta marknadsstånd...så nu var det slut med det mysiga :((

 

Men ännu är det inte klart så ett o annat fanns det kvar av den gamla stilen..

   

 

 Ananasodlingar följer oss hela vägen hem...men det är ju klart,vi är ju i ananas och kokosdistriktet.

      

På kvällen åt vi i grannbyn...hämtade upp Pim så vi hade sällskap av henne oxå,alltid lika roligt. Och spännande att se vad hon beställer in för mat oxå klart..denna gången var det Tom Yang Kong..starkt så det brinner i munnen.Pim sitter med en servett och torkar svetten av pannan hela tiden och säger: Mmm...im in heaven!

    

Av Bettan - 12 februari 2012 15:19

Nu har vi varit i tursistorten nästan en vecka och imorrn ska vi hem till vår älskade "håla" igen.Jörgen han har längtat varenda dag att få komma ner och träffa våra vänner som han inte träffat på så länge nu.

Men vi har haft det skönt här oxå och forit runt med mopparna och kollat elefanter och vart på olika stränder.Här är det bästa stället inne på det militära området oxå som vi funnit.Klart vatten och inte massa plastpåsar o annat bråte på stranden.Ätit på massa olika stället och lunchat några gånger på lotus foodcenter. Min favvis där är nudelsoppa med köttbullar och köttskivor..mums.

 

Det syns på både Sara och mig att vi är trötta efter en heldag på stranden .

   

Här äter Sara o Roger en majskolv på stranden...

 

Och igår gick vi på Pizzacompany och åt..alla blev proppmätta,ja nästan dåliga. Nu har vi inte ätit nåt fettigt på länge o så får vi sånt ryck att gå på pizzeria..

Kortet är taget när vi BÖRJDE äta...

 

Jag har köpt en mc-hjäm!

Alla hjälmar man lånar när man hyr moppe är helkassa och kasar bak i nacken om man kommer upp över 30 km/tim

Jörgen köpte sig en förra året och nu var det min tur.En grön metallic med neongröna lammor..helcool!

   

Jörgen han använder även sin på stranden..kan ju trilla ner en cocosnöt från träden kanske? 

 

Sen blir det en dusch och kaffe på balkongen..o slappa lite IGEN.

 

Men nu är det natti för mig..

Av Bettan - 10 februari 2012 01:49

Nu har det tagit lång tid igen innan jag kom hit.Sara o Roger har kommit och nu har det varit fullt upp.

Jag blev så glad att se dom igen...det var ju ett tag sen för mig.Här kommer dom från flygplatsen med taxi till hotellet i BKK.

   

In med prylarna i foajen och sen gick vi till MBK som är ett 7-våningsvaruhus för att äta på Sizzlers.

   

Taxi hade jag beställt sen länge att den skulle komma och hämta oss 21.00 Vi drog oss mot hotellet igen en timme tidigare och då stog det en minibiss för 12 pers och den var för oss...oss 4 bara.1 timme tidigare stog han o väntade på oss och hellre det är sent.Sara var uppspelt att vara här och Roger den stackaren gick i shock skulle jag tro,han var helt färdig!

Det tog inte mer än 2,5 timme för dessa 20 mil hit och det är snabbt för dessa vägar och trafik.

Ägaren till hotellet kom ut och mötte oss och gjorde waihälsning och önskade oss välkomna. Vi fick nycklar och kod till internet direkt,för som han sa..vi checkar in dagen efter istället.Tänk att det kunde funka så smidigt.

Nu har vi varit här i några dagar och det har badats och bränt sig direkt trots solskydd med hög faktor.

Ätit thaikäk men det har inte smakats på något annorlunda ännu.

Varit i Cha-am igår på deras stora onsdagsmarknad och då åt vi i den byn på litet mysigt ställe som man inte hitttar om man inte varit där innan..

 

jag hade beställt moppar ,men dom var inte klara likt förbannat.Men efter mycket om o men så kom vi iväg på våra moppar.Skrangliga till tusen men jag jämför ju med där vi hyr i byhålan hos vår polis "fantomen". Där är dom i toppskick alltid.

Roger o Sara tycker det är skitkul att köra moppe,så tyckte ju vi oxå i början...

Men ska man komma  nånstans och lite utanför turiststråken så måste man ju ha det...kul att flänga o svalkande.

Så sprack ju min teori om att INTE äta nån glass...nu var det Swenses glassbar !!!

Åh gud vad gott det var asså...men nu får det vara stopp med sånt. Finns mycket fällor här i huahin och det är svårt att hålla sig till grönfoder.

     

Fullt med glass i "mussen"

 


Kul har vi oxå,och mycket trams o flams..

   

Näe..nu blir det stranden...hej sålänge

Av Bettan - 5 februari 2012 15:34

det undrar ni säkert,men jag är fortfarande kvar här .Det har regnat i många dagar..o då menar jag regnat..herregud som det kan ösa ner!.Det har varat hela dagarna och det är ovanligt..tur man har hus så man kan pyssla med annat.

         

Men det är varmt så det snurrar ändå...så jag har fått köpa mig en bordsfläkt.132 bath..det var ju rena fyndet..men det var väl för namnet står uppåner..men det r ju inte det som är det viktiga.

 

Men när man väl kunde ta mig ut så for jag till bensinstationen för att tanka.När jag fäller upp sadeln och ska precis ta bort tanklocket så ligger det en död groda precis intill,fy fanken vad äckligt!! Den fick killen som tankar ta väck till mig...alla skrattar o tycker jag e fånig antagligen....dom ser det ju med andra ögon,sovel till riset.

 

Ovanför så klättrar det apor i ledningarna,,kryllar av dom ;(

 

Men med allt regn så kommer ogräset.Pim erbjöd sig att luka i min trädgård:Det är jag jättebra på sa hon..förresten jag e bra på allt...skratt.

Så jag hämtade henne vid 8 på morron och hon for på som en ångvält bland ogräset..o vips så var det inte nåt kvar: Hon hade rätt..hon e jättebra på det!

Medans hon grejjade med det så for jag till handelsträdgården och köpte några plantor o plantade hemma i kruka som bara var skit i sen innan.

         

Igår skulle jag ta bussen till BKK.Jag har tömt kylskåp osv för jag ska vara borta några dagar,så det blev köpemacka med skinka o ost till kaffet på morron..mums

 

Packade det sista och var på toaletten så man ska klara timmarna på bussen och for in till bussationen i byn.Bussen var försenad givetvis så nu var jag bara TVUNGEN att gå på "muggen" där på stationen..vill inte!

 

Men som sagt...resan kan ta allt från 4-8 timmar.Så här ser stationen ut och toaletten oxå givetvis.

       

Så var det en tråkig tur på bussen i några timmar

 

Den ratten är det ett "slack" på en halv meter..skratt

Ja..då var man äntligen i BKK ...det är ju drakens år  så det är många dekorationen..

Jag har väntat på min darling och han har likaså ...nu ÄNTLIGEN ses vi igen efter varit från varandra EN MÅNAD! Jag satt i foajen och väntade in honom när han kom.Hade fjärilar i magen och säkert han oxå.Jag satt med lilla datorn och chattade med Sara när han kom. Jag ställde datorn så sara såg oxå när han kom innanför dörren.Vilket kramkalas..Vi var så lyckliga bägge 2 att få se varandra så vi grät..ja inte bara vi..utan sara satt o bölade hon oxå via datan.Det  har ändå varit bra att varit ifrån varandra ett tag,nu vet vi att vi klarar oss på egen hand men vi vill absolut inte det i fortsättningen!  

   

Vi for på Sizzlers och firade med deras salladsbuffe som är helt sagolik. Gick som 2 nyförälskade tonåringar...

Idag har vi strosat runt på lite olika nya ställen o fluktat runt,Började med en kaffe på mcdonalds med egen grovbrödsmacka med ost som jag tog med från hotellet.

 

Sen åt vi på foodcentret platinum..

 

 

Nu är det bingen..för nu e vi trötta efter att ha travat hela dagen...imorrn kommer Bettan nr2 och böcklingen..det ska bli kul. Dom sitter nog på kastrup nu och väntar..hua lång resa framför sig...


Presentation


GULDIVARDAN

Väder

klart.se

Senaste inläggen

Översätt bloggen

Länkar

Hoppas jag kan svara..

20 besvarade frågor

Skriv gärna

Besöksstatistik

Visitors

free counters

Tidigare år

Arkiv

Vem har varit här?


Ovido - Quiz & Flashcards